Cognitieve gedragstherapie

Wat is Cognitieve gedragstherapie?

Gedragstherapie en Cognitieve Therapie zijn onafhankelijk van elkaar ontstaan. De laatste 25 jaar zijn beide therapieën meer met elkaar geïntegreerd geraakt. Tegenwoordig worden zij als een en de zelfde soort psychotherapie beschouwd: Cognitieve gedragstherapie.

Cognitieve gedragstherapie uitgelegd

Cognitieve gedragstherapie is de best onderzochte, meest toegepaste vorm van psychotherapie van dit moment.

Het principe van Cognitieve Gedragstherapie is simpel:

  • Mensen komen in de problemen doordat zij slechte gewoontes aanleren en deze gewoontes kunnen zij weer afleren (Gedragskant van CGT)
  • Doordat zij slechte gewoontes hebben, gaan mensen slecht over zichzelf denken en voelen. Waardoor de kans nog groter wordt dat ze hun slechte gewoontes blijven vertonen (Cognitieve kant van CGT)

Hoe gaat het in zijn werk?

Cognitieve gedragstherapie bestaat in de eerste plaats uit het opsporen van negatief gedrag en slechte gewoontes, maar ook van de gedachten en gevoelens die deze in stand houden.

Dit gebeurt door het registreren van momenten waarop een probleem zich voordoet. Vervolgens leer je om op zulke momenten iets anders te doen en vooral om zich dan door andere gedachten en gevoelens te laten leiden dan zij gewoonlijk doen.

Dit laatste gebeurt in gedragsexperimenten. Je zoekt in zulke experimenten bewust moeilijke situaties op met de bedoeling te onderzoeken, welke gedachten en gevoelens bepalend zijn en welke andere gedachte en gevoelens ander gedrag tot gevolg hebben.

Wat kun je bereiken met Cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie is ontworpen om mensen van klachten af te helpen, hierbij kun je denken aan:

  • Angst
  • Paniekklachten
  • Fobieën (spinnen e.a.)
  • Verslavingen vormen
  • Spanningen
  • Helpen meer uit je zelf te halen

Wilt u meer weten over de behandelmogelijkheden? Of benieuwd of Cognitieve gedragstherapie u kan helpen?
Neemt u dan a.u.b. contact op via onderstaand formulier.